Historia

 

W 1984 roku narodziła się nowa forma prezentacji zabytkowych pojazdów, nazwana później "jeżdżącym muzeum", czyli pokazywanie aut w trakcie długich rajdów - maratonów.

Zapoczątkował ją rajd klubu Citroena Traction Avant na trasie Paryż - Moskwa - Paryż zorganizowany w 50-lecie narodzin tego modelu. Impreza cieszyła się tak dużym powodzeniem, że postanowiono organizować następne. Startować w nich mogły już wszystkie samochody, które ukończyły 25 lat. Tak powstał międzynarodowy klub CAAR działający obecnie w 9 krajach.

Polacy, po raz pierwszy, pojawili się na rajdzie CAAR-u na trasie Amsterdam - Moskwa - Amsterdam. Nasz kraj reprezentowali wówczas koledzy Marek Paul i Tomasz Skrzeliński i to właśnie oni, wraz z licznym gronem entuzjastów zabytkowej motoryzacji założyli polski oddział klubu. Został on zarejestrowany w 1992r. jako stowarzyszenie w odpowiednim rejestrze sądowym i działa w oparciu o polskie prawo i międzynarodowe zasady funkcjonowania klubów CAAR.

Nazwa wymuszona była faktem, iż we wszystkich językach skrót miał brzmieć tak samo. Klub nie jest biurem turystycznym i wszystkie funkcje obieralne pełnione są społecznie bez wynagrodzenia. Członkowie mają możliwość brania udziału w imprezach otwartych, organizowanych przez którykolwiek z zagranicznych klubów CAAR.

Klub zrzesza ludzi, którzy za cel postawili sobie wspólne zwiedzanie świata i dobra zabawę przy pomocy pojazdów - często starszych od swoich właścicieli. Z zasady na rajdach klubowych nie ma żadnych konkurencji, ani klasyfikacji. Rajdy polegają na zwiedzaniu różnych ciekawych miejsc, a główną ideą jest spotykanie się w gronie klubowiczów i prezentacja swoich pojazdów.

Z większych imprez zorganizowanych przez kluby zagraniczne trzeba wymienić: "Rajd Dookoła Bałtyku", "Amsterdam - Moskwa - Amsterdam", "Route 66", "Halifax - Orlando" oraz rajdy w Szkocji, Hiszpanii i Irlandii.

Polski CAAR w latach 1993, 1995 i 1997 klub zorganizował trzy edycje Międzynarodowego Rajdu Dookoła Polski z trasą po ok. 2000 km każdy.

Obecnie organizujemy zazwyczaj trzy turystyczne imprezy rajdowe rocznie - w tym jedną dłuższą, gdzie należy pokonać nawet dwa tysiące kilometrów. Mamy także dodatkowe spotkania koleżeńskie z udziałem naszych automobili. Dotychczas zorganizowaliśmy kilkadziesiąt rajdów na terenie Polski, Czech, Słowacji, Litwy, Łotwy, Ukrainy i Niemiec. Na naszym koncie są m.in. rajdy szlakiem drewnianych kościółków, szlakiem zabytków techniki, śląskich i dolnośląskich zamków, żuławskich zapór i kanałów, częstochowskich duszków, po Spiszu, po Kaszubach, czy via Baltica. Zazwyczaj od 30 do 50% uczestników to członkowie zagranicznych klubów, przeważnie z Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii i Danii.

Zapraszamy do zapoznania się z treścią umieszczoną w zakładkach „Rajdy i spotkania” oraz "Filmy z rajdów". Jest tam nasza historia...

Mamy podpisane porozumienie z Compensa Vienna Insurance Group. Na mocy tego porozumienia członkowie klubu otrzymują znaczące zniżki w ubezpieczeniach OC swoich oldtimerów, a także w innych produktach ubezpieczeniowych.